loading...
۩۞۩ پورتال نشست ها ۩۞۩
سامانه مجازی
میانبرهای درگاه مرکزی

.::لینک های سازمانی::.
انجمن
.::لینک های سازمانی::.
جوایز

.::لینک های سازمانی::.

دانلود سنتر

.::لینک های سازمانی::.
کارآفرینی
.::لینک های سازمانی::.
محصولات

.::لینک های سازمانی::.

رایگان

.::لینک های سازمانی::.
افتخارات
.::لینک های سازمانی::.
مستقیم



آخرین ارسال های انجمن
عنوان پاسخ بازدید توسط
جنگ نرم > ابعاد اجتماعی > حجاب و عفاف 1 279 nimaee
تریبون آزاد > دانشجویی > قوانین 7 986 nimaee
سلام - از همه ممنونم 2 339 abbasi
جنگ نرم > ابعاد اقتصادی > خیلی نرم 1 332 abbasi
طلاب(افسران جنگ نرم) > تحول در دروس حوزوی 1 298 bonyadi
فرماندهان جنگ نرم > امنیت سایبرنتیک 1 228 baranbahrami
تریبون آزاد > دانش آموزی > اهداف جنگ نرم 4 427 abbas
تریبون آزاد > دانش آموزی > عملیات روانی 4 453 abbas
تریبون آزاد > دانش آموزی > تفاوت‏های جنگ نرم و جنگ سخت 6 475 abbas
سرباز > جذاب و مهیج > فوق محرمانه ها 7 453 abbas
دیروز و ما 3 405 deivid
جلسه اول > در این دوره از چه منابعی استفاده خواهد شد؟ 5 832 deivid
سه یازدهم > روح؛ تعاریف، چگونگی، ابعاد و... 1 384 deivid
سه یازدهم > ذهن؛ تعاریف، چگونگی، ابعاد و... 1 371 deivid
سه یازدهم > جسم؛ تعاریف، چگونگی، ابعاد و... 1 350 deivid
جلسه چهارم > زکجا آمده ام، آمدنم بهر چه بود، به کجا می روم اخر... 3 425 deivid
آینده شناسی؛ ما و فردا 2 307 dana
جلسه دوم > ما و دنیای امروز 4 391 dana
جلسه اول > درباره نشست ها 9 691 dana
جنگ نرم > ابعاد سیاسی> خواص 0 210 dana
فرماندهان > ویژه نامه ی "علوم" 4 315 yazahra
فرماندهان > چه باید کرد؟ 4 337 yazahra
جنگ نرم > ابعاد صنعتی > تحریم 2 236 baranbahrami
جلسه دهم > غیب؛ روح، جن، ملک 5 554 parvane
جلسه اول > درباره ایران زمین 11 912 tavanmand
تریبون آزاد > دانش آموزی > جنگ نرم چیست،تعریف و دلایل استفاده 4 418 tavanmand
جلسه دوازدهم > رموز موفقیت 1 286 bmw
فرماندهان > امور و مسائل جنسی 12 716 kalhori2212
جنگ نرم > ابعاد فرهنگی > زبان 1 289 akbarakbari
جلسه نهم > آسیب شناسی خود و خودی ها 3 430 hr0098

اشتغال و توسعه اجتماعی

میز توسعه اجتماعی - ۲۹ تیر ۱۳۹۲

مساله اشتغال از جمله مهمترین مسائلی است که در سیاست و برنامه­ ریزی اقتصادی هر کشور نقش مهمی دارد. توجه به تحلیل و ارزیابی سیاست­ها و طرح‌های اشتغال­زا در چارچوب سیاستگذاری اجتماعی و نظام حمایت‌های اجتماعی از آن جهت اهمیت دارد که اشتغال­زایی برای نیروهای کار به منظور رسیدن به جامعه ای مساوات گرا مدنظر سیاستگذاران بویژه در ایران است که در آن شرایط  تحقق عدالت اجتماعی بطور نسبی میسر می‌گردد.

تاکید بر توسعه و اصلاح ساختار اقتصاد ایران برای محقق کردن

 

 

کیفیت زندگی
میز توسعه اجتماعی - ۲۹ تیر ۱۳۹۲

کیفیت زندگی یکی از مهم‌ترین مسائل پیش روی جهان امروز و از مباحث اساسی در تکوین سیاست‌گذاری اجتماعی محسوب می‌شود که موضوعاتی چون رفاه، ارتقاء کیفیت زندگی سلامت‌محور، رفع نیازهای اساسی، زندگی رو به رشد و رضایت‌بخش، نوع‌دوستی و ازخودگذشتگی در میان جماعات را دربرمی‌گیرد.

با توجه به مهم تلقی بودن کیفیت زندگی برای افراد جامعه، تلاش برای ارتقاء آن از اصلی ترین اصول و اولویت های برنامه ریزان و سیاست گذران اجتماعی و مدیران و مسئولان حکومتی در هر جامعه و کشوری است. لذا به جرات می توان گفت کلیه برنامه ها، سیاست ها و عملیات هایی اجرایی در یک جامعه در راستای ارتقاء کیفیت زندگی مردم آن جامعه است. نتايج مطالعات كيفيت زندگي مي تواند به ارزيابي سياست ها، رتبه بندي مكان ها، تدوين استراتژي هاي مديريت و برنامه ريزي در هر جامعه ای كمك كرده و درك واولويت بندي مسايل اجتماع براي برنامه ريزان و مديران آن جامعه را به منظور ارتقاي كيفيت زندگي شهروندان تسهيل سازد. همچنين  يافته هاي كيفيت زندگي مي تواند

عوامل ایجاد توسعه انسانی

محمدرضا نادرپور - ۲۹ مرداد ۱۳۹۲

مفدمه

برای آنکه یک جامعه برخوردار از  توسعه انسانی گردد، لازم است اعضای آن جامعه به هنجارها و ضابطه های موجود در آن جامعه احترام گذاشته و از آنها پیروی کنند. از طریق فرایند نهادمندی، جامعه یک مجموعة از هنجارها و ضابطه ها را که برای بقاء و تداوم آن لازم و ضروری می باشد، مورد تصویب قرار می دهد. اعضای جامعه، بعد از این مرحله مسئولیت بسیار خطیری را برعهده دارند.

تفاوت بارزی بین دو اصطلاح رشد و توسعه اقتصادی وجود دارد . رشد اقتصادی مفهومی كمی (عددی ) است در حالیكه توسعه اقتصادی مفهومی كیفی است. « رشد اقتصادی » به تعبیر ساده این گونه تعریف می کنیم :« افزایش تولید (كشور) در یك سال خاص در مقایسه با مقدار آن در سال پایه. به عبارت دیگر با نگاه علمی تر می توان گفت : افزایش تولید ناخالص ملی (GNP) یا تولید ناخالص داخلی (GDP) در سال مورد نیاز به نسبت مقدار آن در یك سال پایه رشد اقتصادی محسوب می‌شود كه باید برای دستیابی به عدد رشد واقعی, تغییر قیمت‌ها (بخاطر تورم) و استهلاك تجهیزات و كالاهای سرمایه‌ای را نیز از آن كسر نمود .

از منابع مختلف رشد اقتصادی ‌می توانیم به افزایش بكارگیری نهاده‌ها (افزایش سرمایه یا نیروی كار), افزایش كارآیی اقتصاد (افزایش بهره‌وری عوامل تولید) و بكارگیری ظرفیت‌های احتمالی خالی در اقتصاد نام ببریم .

« توسعه اقتصادی » عبارتست از رشد همراه با افزایش ظرفیت‌های تولیدی اعم از ظرفیت‌های فیزیكی، انسانی و اجتماعی.

در توسعه اقتصادی ، رشد كمی تولید را باعث خواهد شد اما مهم تر آنکه در كنار آن ، نهادهای اجتماعی نیز متحول خواهند شد، نگرش‌ افراد جامعه تغییر خواهد كرد، توان بهره‌برداری از منابع موجود به صورت مستمر و پویا افزایش یافته ، و هر روز نو آوری جدیدی انجام خواهد شد .

اما آنچه ضروری می نماید آن است که امر توسعه امری فراگیر در جامعه است و نمی‌تواند تنها در یك بخش از آن اتفاق بیفتد. توسعه ، حد و مرز و سقف مشخصی ندارد بلكه بدلیل وابستگی آن به انسان, پدیده‌ای كیفی است (برخلاف رشد اقتصادی كه كاملاً كمی است) كه هیچ محدودیتی ندارد.

توسعه اقتصادی دو هدف اصلی دارد:

اول : افزایش ثروت و رفاه مردم جامعه و ریشه‌كنی فقر

دوم : ایجاد اشتغال ، كه هر دوی این اهداف در راستای عدالت اجتماعی است.

نگاه به توسعه اقتصادی در كشورهای پیشرفته و كشورهای توسعه‌نیافته متفاوت است. در كشورهای توسعه‌یافته هدف اصلی ، افزایش رفاه و امكانات مردم است در حالیكه در كشورهای عقب‌مانده بیشتر ریشه‌كنی فقر و افزایش عدالت اجتماعی مدنظر است.

شاخص های توسعه اقتصادی :

از جمله پارامترهای روشن کننده سطح توسعه یافتگی می توان به عوامل زیر اشاره کرد :

الف. شاخص درآمد سرانه: از تقسیم درآمد ملی یك كشور (تولید ناخالص داخلی) به جمعیت آن، درآمد سرانه بدست می‌آید. این شاخص ساده و قابل‌ارزیابی در كشورهای مختلف, معمولاً با سطح درآمد سرانه كشورهای پیشرفته مقایسه می‌شود.

شاخص برابری قدرت خرید (PPP) : از آنجاكه شاخص درآمد سرانه از قیمت‌های محلی كشورها محاسبه می‌گردد و معمولاً سطح قیمت محصولات و خدمات در كشورهای مختلف جهان یكسان نیست، از شاخص برابری قدرت خرید استفاده می‌گردد. در این روش،مقدار تولید كالاهای مختلف در هر كشور ، در قیمت‌های جهانی آن كالاها ضرب شده و پس از انجام تعدیلات لازم ، تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه آنان محاسبه می‌گردد .

شاخص درآمد پایدار (GNA, SSI): كوشش برای غلبه بر نارسایی‌های شاخص درآمد سرانه و توجه به « توسعه پایدار » به جای « توسعه اقتصادی » منجر به محاسبه شاخص درآمد پایدار گردید. در این روش, هزینه‌های زیست‌محیطی كه در جریان تولید و رشد اقتصادی ایجاد می‌گردد نیز در حساب‌های ملی منظور گردیده (چه به عنوان خسارت و چه به عنوان بهبود منابع و محیط زیست) و سپس میزان رشد و توسعه بدست می‌آید

د : شاخص‌های تركیبی توسعه: از اوایل دهه 1980, برخی از اقتصاددانان به جای تكیه بر یك شاخص انفرادی برای اندازه‌گیری و مقایسه توسعه اقتصادی بین كشورها,‌ استفاده از شاخص‌های تركیبی را پیشنهاد نمودند. به عنوان مثال می‌توان به شاخص تركیبی موزنی كه مك‌گراناهان (1973) برمبنای 18 شاخص اصلی (73 زیرشاخص) محاسبه می‌نمود, اشاره كرد (بعد, شاخص توسعه انسانی معرفی گردید)

شاخص توسعه انسانی (HDI): این شاخص در سال 1991 توسط سازمان ملل متحد معرفی گردید كه براساس این شاخص‌ها محاسبه می‌گردد: درآمد سرانه واقعی (براساس روش شاخص برابری خرید) ، امید به زندگی (دربدو تولد) و دسترسی به آموزش (كه تابعی از نرخ باسوادی بزرگسالان و میانگین سال‌های به مدرسه‌رفتن افراد است) می باشد .

يکي از نتايج مهم درتلاش براي تعريف توسعه اين است که فرآيند توسعه مترادف با رشد اقتصادي نيست . ممکن است در کشوري توليد ناخالص ملي سرانه افزايش پيدا کرده باشد با اين وجود نابرابري درآمدها بيشتر شده باشد ، فقرا فقيرتر شده باشند وساير اهداف توسعه بدتر شده باشند.

چنين حالتي مي تواند به عنوان رشد اقتصادي با توسعه منفي ناميده شود که درآن با وجود اين که درآمد سرانه افزايش يافته است وضع اقتصادي توده مردم بدتر شده باشد وهيچ پيشرفتي درتغيير عادات و رفتار افراد ونهادها متناسب با آرمانهاي مدرن گرائي به وجود نيامده باشد اما درکوتاه مدت(نه دربلند مدت) رشد اقتصادي منفي داشته باشد.

مثلا درجامعه اي که درحال تجديد ساختار درنهادهاي اجتماعي ونهادهاي سياسي وروابط توليد ( مثلا اجراي اصلاحات ارضي) باشد که شرايط را براي توسعه جامعه درآينده فراهم مي سازد اما درکوتاه مدت به علت ازبين رفتن نظام قبلي توليد وتوزيع ، هزينه آن توسعه کاهش محصول ناخالص ملي باشد.

((استريتن)) چنين بحث کرده است : مي توان بدون توسعه اقتصادي ، رشد اقتصادي داشت همچنين مي توان توسعه بدون رشد اقتصادي داشت.

اما همه با استريتن ازاين نظر موافق نيستند . به طور مثال ، سنتيس به طور هوشمندانه اي چنين استدلال مي کند : هرتفاوتي ميان تئوريهاي رشد وتوسعه دربهترين حالت خودفقط براي مقاصد عملي مي تواند قابل قبول باشد...

با اين وجود تفاوت علمي بين رشد وتوسعه وجود دارد زيرا توسعه هميشه ودرهمه جا دربرگيرنده يک ارتباط متقابل وديالکتيک ميان تغييرات کمي وکيفي ، انقلاب وتکامل است .

وحتي اگر يک رشد صرفا کمي ومقداري درجاي خاصي درزمان معيني درچارچوب ساختار يا سيستم موجود انجام شود نه فقط نتيجه تغييرات کيفي قبلي است بلکه بدون ترديد راه جديدي را براي توسعه باز مي کند.

شناخت اين مسئله که رشد اقتصادي به خودي خود وبه تنهائي وبه طور خودکار بدون بهبود در شرايط کيفي زندگي افراد جامعه منجر به تحقق اهداف معين و وسيعتر توسعه نمي شود قدم مهمي درتکامل علم توسعه اقتصادي دردوره پس از جنگ جهاني دوم بوده است .

با اين وجود تعاريف مجرد وآرمان گرايانه از توسعه که درادبيات توسعه اقتصادي عموميت پيدا کرده است مشکلات نظري را به وجود آورده است که ضرورت دارد مفهوم توسعه را مجددا بررسي کرد. چهار نکته زيررا مي توان با توجه به اين تعاريف ذکر کرد:

اولا. مفهوم توسعه که رايج شده است به يک دنياي آرماني اشاره دارد که هم غيرتاريخي وهم غير سياسي است . غير تاريخي است چون اين ساختار ايده آل هرگز وجود نداشته است وغيرسياسي است چون مفهوم توسعه به صورت تجريدي بدون اشاره وبي توجه به ساختار سياسي ، اجتماعي ، نهادي خاصي تبيين مي شود.

هدفهاي توسعه که ازطرف انديشمنداني چون سيرز ، استريتن ، ميردال وسايرين بيان مي شوند داراي اهميت زياد ويژه اي هستند اما اين سئوال مطرح مي شود که چارچوب اجتماعي ، سياسي خاصي که موجب رسيدن به اين اهداف مي شود چه بايد باشد؟به عبارتي توسعه درخلاء سياسي رخ نمي دهد بلکه لازمه توسعه يک سازماندهي اجتماعي وسياسي خاصي است که بتواند از نتايج نامطلوب رشد اقتصادي اجتناب کرده و جامعه را به سوي اهداف توسعه سوق دهد.

ثانيا، مفهوم آرماني توسعه موجب بدبيني درباره اقتصاد توسعه شده است . توسعه دربسياري از کشورهاي کمتر توسعه يافته بسيار متفاوت ازآن چيزي بوده که اقتصاددانان توسعه به ان اميد داشته اند . عده اي اين وضعيت را به عنوان بحراني درعلم اقتصاد توسعه مطرح ساخته اند.

ثالثا، يک گرايش مشخصي دراقتصاد توسعه هم در اقتصاد نئوکلاسيک وهم در انديشه ساختارگرايان ومکتب وابستگي وجودداشته که معمولا توضيح (تاريخي – تحليلي ) علل توسعه را با سياستهاي توسعه مخلوط کرده اند .

ما از اقتصاد دانان توسعه بيشتر شنيده ايم ((چه بايد باشد)) اما درباره چگونگي وسياستهائي که بايد اتخاذ شوند کمترشنيده وخوانده ايم . لذا بايد اردرهم آميختن آرزو وتمايل براي جهان بهتر با درک کاملتر از واقعيت اجتناب کرد.

رابعا، اقتصاد توسعه غالبا به نظر مي رسد که براين فرض استوار مي باشند که مشکلات ساختاري دراقتصاد جهان توسعه يافته (سرمايه داري) تا حدودي حل شده است ومشکل اين قبيل کشورها فقط کسب رشد مستمر وخودکار درجامعه شان مي باشد .

به عبارت ساده تر کشورهاي توسعه يافته امروزي برمسائل ومشکلات توسعه غلبه پيدا کرده اند . البته اين موضوع روشن نيست درست باشد. زيرا هنوز بيکاري ، نابرابري ، محروميت وانواع مختلفي از عدم تعادل ساختاري ( درارتباط با ترازپرداختها ، صنعتي شدن وشهرنشيني ونظاير آن ) به وضوح دربسياري از کشورهاي توسعه يافته سرمايه داري وجود دارد .

اين مشکلات عمده ، ريشه در ساختار اقتصادي اجتماعي آن کشورها دارد که با توسعه ، حل نشده اند وآنها نتيجه الگوهاي خاصي ازتوسعه هم در درون اقتصاد آن کشورها وهم در وسعت بيشتر دراقتصاد جهاني مي باشد.

از نکات فوق دربيان مفهوم توسعه چه نتايجي مي توان گرفت؟ مهمترين وعمده ترين نکته اي که مي توان بر آن تاکيد داشت اين است که توسعه جرياني همواره خطي (داراي يک جهت) وساده نيست بلکه به جاي آن توسعه جرياني است نا متعادل ، غير مستمر ، غير سازگار . توسعه جرياني ديالکتيکي است که درآن هر تغييري دراقتصاد به همراه خود مشکلات وتعديلهاي جديدي را به وجود مي آورد. توسعه فرآيندي غامض ومتضاد است .

فرآيندي است توام با بحرانها ودردها ومشکلات به مانند زايش وتولد يک نوزاد که درعين حال براي آينده ، اميدهائي را محقق مي سازد . توسعه چيزي نيست که حکومتها ازبالا بخواهند بلکه چيزي است که دردرون جامعه بايد بجوشد ونمو کند.

تا آنجا که ممکن است هدفهاي توسعه را بايد تعريف ومعين ساخت ومعلوم کرد که آن هدفها در چارچوب کدامين ساختار اجتماعي ، اقتصادي ، سياسي واجتماعي قابل تحقق ودسترسي مي باشند.

توسعه اقتصادی

مقدمه

از سالیان بسیار دور, با افزایش سطح دانش و فهم بشر, کیفیت و وضعیت زندگی او همواره در حال بهبود و ارتقا بوده است. بعد از انقلاب فرهنگی-اجتماعی اروپا (رنسانس) و متعاقب آن انقلاب صنعتی, موج پیشرفت‌های شتابان کشورهای غربی آغاز گردید. تنها کشور آسیایی که تا حدی با جریان رشد قرن‌های نوزده و اوایل قرن بیستم میلادی غرب همراه گردید کشور ژاپن بود. بعد از رنسانس که انقلابی فکری در اروپا رخ داد, پتانسیل‌های فراوان این ملل, شکوفا و متجلی گردید اما متاسفانه در همین دوران, کشورهای شرقی روند روبه‌رشدی را تجربه نکرده و بعضاً سیری نزولی طی نمودند. البته بعضاً حرکت‌های مقطعی و موردی در این کشورها صورت گرفت اما از آنجاییکه با کلیت جامعه و فرهنگ عمومی تناسب کافی را نداشت و مورد حمایت واقع نگردید, به سرعت مزمحل گردید. محمدتقی‌خان امیرکبیر در ایران, نمونه‌ای از این دست است.
مباحث توسعه اقتصادی از قرن هفدهم و هجدهم میلادی در کشورهای اروپایی مطرح گردید. فشار صنعتی‌شدن و رشد فناوری در این کشورها توام با تصاحب بازار کشورهای ضعیف مستعمراتی باعث شد تا در زمانی کوتاه, شکاف بین دو قطب پیشرفته و عقب‌مانده عمیق شده و دو طیف از کشورها در جهان شکل گیرد: کشورهای پیشرفته (یا توسعه‌یافته) و کشورهای عقب‌مانده (یا توسعه‌نیافته). 
 
 

توسعه اقتصادی چیست

باید ببن دو مفهوم ”رشد اقتصادی“ و ”توسعه اقتصادی“ تمایز قایل شد.

پیوندهای مفید

پایگاه اطلاع رسانی دولت

پایگاه اطلاع رسانی مرکز ارتباطات مردمی

تعداد صفحات : 13

درباره ما
نشست ها، یکی از پورتال های سازمان مردم نهاد عصردانش و آگاهی است. این مجموعه ی منحصر به فرد توسط واحد آموزش، تحقیق و توسعه سازمان ساماندهی و مدیریت می شود. پورتال نشست ها در تاریخ 6/5 سال نود و دو توسط مدیرعامل محترم سازمان، جناب استاد محمدامین آراسته رونمایی شد. کلیه مدارک جهت صدور، پیگیری و همچنین استعلام، از طریق همین سامانه ارائه می شوند. کلیه ی اعضای سازمان مردم نهاد عصر دانش و آگاهی پس از تکمیل مدارک عضویت و پرداخت حق عضویت، می توانند از خدمات مختلف این مجموعه استفاده نمایند.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 73
  • کل نظرات : 28
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 95
  • آی پی امروز : 8
  • آی پی دیروز : 5
  • بازدید امروز : 35
  • باردید دیروز : 8
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 59
  • بازدید ماه : 115
  • بازدید سال : 1,623
  • بازدید کلی : 79,634
  • کدهای اختصاصی
    آموزش الکترونیکی دوره ها
    لینک های سازمانی

    .::لینک های سازمانی::.
    .::لینک های سازمانی::.
    .::لینک های سازمانی::.
    .::لینک های سازمانی::.
    .::لینک های سازمانی::.
    .::لینک های سازمانی::.
    .::لینک های سازمانی::.
    .::لینک های سازمانی::.
    .::لینک های سازمانی::.